Lättläst
Lättläst
Minst 16 000 cancerfall i Sverige kan förebyggas med hälsosamma levnadsvanor, varje år. Här är våra 6 råd om vad du själv kan göra för att minska risken att drabbas av cancer.

Att inte röka är det bästa sättet att minska sin risk för att få cancer. Det är aldrig för sent att sluta röka.

Övervikt och fetma ger ökad risk för 13 olika cancerformer. Så se till att hålla en lagom vikt.

Att äta hälsosamt minskar risken för cancer. Det minskar också risken för hjärt- och kärlsjukdom, diabetes samt övervikt och fetma.

Fysisk aktivitet skyddar mot många cancerformer och hjälper dig också att hålla en hälsosam vikt.

Alkohol ökar risken för flera olika cancerformer. Ju mer du dricker, desto större är risken. För att minska risken att drabbas av cancer är det bäst att inte dricka alkohol alls.

Solen kan orsaka cancer i huden. Det är extra viktigt att skydda barn. Deras hudceller är särskilt känsliga för solen.
I den här filmen berättar läkaren och forskaren Sahar Salehi om forskning som handlar om att minska risken för att få cancer.
Hittade du informationen du sökte?