Cancerfonden lanserar “Skugglyftet” – en kampanj för att bekämpa hudcancer

Hudcancer är den cancerform som ökar snabbast i Sverige – och 9 av 10 fall av malignt melanom kan kopplas till våra solvanor. Därför lanserar Cancerfonden “Skugglyftet”, en kampanj som sprider kunskap om solskydd och samlar in pengar till cancerforskningen.

Fanny Pontán, sjuksköterska och sakkunig inom onkologi
Fanny Pontán, sjuksköterska och sakkunig inom onkologi

– I dag råder en norm där solbränna ofta förknippas med hälsa och ideal. Det är en bild vi behöver förändra. Med “Skugglyftet” vill vi öka medvetenheten om hur viktigt det är att skydda sig mot solen och visa att det finns andra, hälsosammare sätt att njuta av sommaren, säger Fanny Pontán, sjuksköterska och sakkunnig inom onkologi på Cancerfonden. 

Fyra sätt att skydda dig i solen: 

  1. Sök skugga mellan klockan 11 och 15 – när solen är som starkast. 

  1. Använd kläder och hatt – särskilt viktigt för barn. 

  1. Smörj in huden med solskydd – SPF 30 eller högre, både UVA- och UVB-skydd. 

  1. Sola inte i solarium – konstgjord UV-strålning är lika skadlig som solen. 

Skugglyftet är en partnerdriven kampanj där företag och organisationer tillsammans med Cancerfonden sprider kunskap om hur man skyddar sig mot solen. Genom egna kanaler och produkter hjälper de till att nå ut med viktiga råd för att förebygga hudcancer. Samtidigt ges företag möjlighet att stötta cancerforskning genom försäljning av utvalda produkter kopplade till kampanjen. 

– Att förändra normer kring solvanor tar tid och kräver att vi når ut brett, i många olika sammanhang. Därför är våra partners så viktiga. Genom deras engagemang kan vi sprida våra budskap på platser där människor faktiskt befinner sig – i vardagen, på jobbet, i fritidslivet, säger Fanny Pontán, sjuksköterska och sakkunnig inom onkologi på Cancerfonden. 

Läs mer om skugglyftet här: Skugglyftet


Våra partners bidrar till att sprida kunskap om solskydd

Bland annat riktar ACO sin årliga solkampanj till att stödja Skugglyftet, och sprider tillsammans med Apotea och Apoteket AB information om solskydd till apotekskunder. Under april–juni skänks 2 kronor till Cancerfonden för varje såld solskyddsprodukt. 

Nextory lyfter vikten av att söka skugga genom att uppmuntra lyssnare att sitta i skuggan och njuta av en ljudbok. De kommer lyfta utvalda böcker i appen och de producerar även en ljudbok i samarbete med profiler som berättar personliga historier om cancer – med intäkter till Cancerfonden. 

Hatstore har tagit fram en kampanjkeps med budskapet “Too cool for sol”, där 70 kronor per såld keps går till Cancerfonden. Titleist engagerar sig med initiativet “Ett Slag För Skuggan” och lyfter frågan om solskydd inom golf genom specialdesignade hattar och golfbollar. 

Fler partners kan ansluta sig löpande. Under sommaren kommer till exempel Åhus Beachhandboll Festival och OV Beachhandboll att erbjuda skuggzoner för sina besökare – ett konkret exempel på hur kunskap kan omsättas i praktisk handling. 

Vill ni engagera er i Skugglyftet? 

Vi söker fler företag som vill vara med och sprida solskyddsråd i sina kanaler, miljöer eller produkter, läs mer här hur ert företag kan stötta: Fler företag behövs i kampen mot cancer 

Fakta om hudcancer: 

Hudcancer är en av de vanligaste och snabbast ökande cancerformerna i Sverige. Över 17 000 personer får hudcancer varje år. Nästan alla fall av malignt melanom – den allvarligaste formen – kan kopplas till våra solvanor. 

Hudcancer omfattar flera olika diagnoser. Den vanligaste är basalcellscancer (basaliom). Den form som ökar mest är skivepitelcancer, medan malignt melanom är den mest allvarliga varianten. 

Läs mer om hudcancer här: Vanliga frågor om hudcancer och sol 


Vill du få information om vårt arbete för att besegra cancer?

Genom att gå vidare samtycker jag till att mina personuppgifter behandlas i enlighet med Cancerfondens integritetspolicy.

Illustration av ett brev