Lena överlevde lungcancer

När allt känns svårt kan hoppet ändå finnas där. Lena Bengtsson opererades för lungcancer. Nu vill hon visa andra att det går att sluta röka.

När Lena satt hos läkaren och fick veta att hon hade lungcancer var hennes första tankar på sin mamma. Hennes mamma dog i lungcancer när Lena var 17 år gammal.

– Jag vet hur fort det kan gå. Det enda jag såg framför mig var att jag med lite tur kanske hade ett år kvar.

Fem dagar efter cancerbeskedet slutade jag röka.

Cancer i lungorna är den cancersjukdomen som flest människor dör av i Sverige. Chansen att man lever fem år efter man har fått lungcancer är ungefär 20 procent.  

För Lena hände allting snabbt 

Lena fick panik. Ångest för att dö. Känslorna fanns kvar till operationen var gjord.

Lena blickar ut över havet
Nu har det gått några år sedan Lena opererades. Tumören och rädslan över att dö är borta. Och hon har slutat röka. Foto: Nicke Johansson.

Efter Lena fick veta att hon hade lungcancer gick allt snabbt. 

Två månader innan beskedet gick hon till vårdcentralen för att hon hostade hela tiden. Läkaren skickade henne till röntgen redan samma dag.

Efter röntgen gjordes en CT-röntgen (datortomografi) som visade att det var något i lungorna. Då gjordes en biopsi (ett prov från lungan) och läkarna kunde se att det var  lungcancer. 

Cancern hade inte spridit sig och Lena kunde opereras. 

En jobbig operation

En lungoperation är jobbig och Lena fick först göra prov som visade att hennes hjärta var tillräckligt starkt för att orka en operation.

Den 11 januari 2018 togs halva vänstra lungan bort, och några körtlar och lite av en muskel i magen.

Det är så viktigt att man får hjälp.

Några veckor efter operationen fick Lena cytostatikabehandling. Den behandlingen fick hon för att minska risken för att få cancer igen. Hennes kropp klarade tre omgångar av cytostatika. Den fjärde och sista behandlingen ställdes in.

– När jag väl visste att tumören var borta försvann den akuta dödsångesten. Jag kunde känna glädje. Men jag jublade inte. Man hör mycket om att man ska känna sig som den lyckligaste människan i världen. Men det är inte så det fungerar, det finns ett liv som är påfrestande och som man får bära på.

Lena står under ett träd
Lena lever nu mer hälsosamt med långa promenader varje dag och hon jobbar igen på en bilfirma. Foto: Nicke Johansson

Blandning av oro och hopp

Lena känner fortfarande oro. Hon är rädd för att cancern ska komma tillbaka. En gång i halvåret går hon på kontroll.

Varje gång provernas svar visar att det ser bra ut försvinner oron och hon kan känna hopp. Hon klarade av en tuff operation och behandling.

Och framför allt: Hon klarade av att sluta röka.

Saknar inte cigaretterna

– Redan vid första besöket på vårdcentralen frågade läkaren om jag ville ha hjälp med att sluta röka. Jag svarade ja och han skickade remiss med en gång. Jag bestämde mig snabbt, fem dagar efter cancerbeskedet slutade jag.

Lena började röka när hon var 14 år gammal. Sen har hon rökt ungefär ett halvt paket cigaretter om dagen.

Lena står på ett berg
Lena vet hur svårt det är att ändra vanor, och har ett råd till rökare: Gå till vårdcentralen och säg att du behöver hjälp med att sluta röka. Foto: Nicke Johansson.

– Jag saknar det inte. Jag kan inte förmå mig att ta en cigarett när jag vet att jag haft lungcancer. Jag har fått chansen att leva vidare, den kan jag inte slarva bort.

Fick hjälp på vårdcentralen

Lena är glad för att hon fick hjälp av vårdcentralen. Hon lyckades sluta röka på bara fem dagar, men pratade sen i telefon med distriktssköterskan under ett helt år.

Du gör en enorm insats för din egen hälsa.

Sköterskan blev också ett stöd i själva cancersjukdomen, säger Lena.

– Alla rökare som får en lungcancer borde få det här erbjudandet. Det är så viktigt att man får hjälp. Tabletter finns för den som behöver få hjälp med att sluta. Liksom personlig kontakt, som kan stötta den som riskerar återfall.

Ett annat sätt att få hjälp att sluta röka är att kontakta Sluta Röka-linjen. Där får man gratis stöd. 

Lever mer hälsosamt

Nu försöker Lena att inte tänka på alla de år hon rökte. Det hjälper inte. Istället tänker hon framåt och lever nu mer hälsosamt. 

Hon promenerar varje dag, ofta nästan en mil. Hälsan har blivit mycket bättre. Lena får hjälp av sin make och barn. Och hon jobbar igen på sitt arbete på en bilfirma.

Lena står i en skog
Sjukdomar som orsakas av tobak kostar samhället och vården mycket pengar. Foto: Nicke Johansson

Lena säger att hon blivit känsligare. Hon gråter mer. Ibland av oro, ibland av att hon är tacksam. Och hon säger oftare till sin familj och vänner att hon älskar dem. 

Cancern har också fått henne att tänka på tobak i allmänhet och att många inte vet att de kan få hjälp att sluta. 

Säger till andra att de kan få hjälp

– Man kan inte förbjuda allt som finns på jorden. Men jag tycker att det skrivs för lite om vilken fin hjälp som finns för den som vill sluta röka. Möjligtvis ligger det någon lapp på vårdcentralen. Det är synd, för det är väldigt svårt att sluta på egen hand.

Hon tycker att andra ska be om hjälp. Det är ingen skam att inte kunna sluta röka utan hjälp. 

Tillsammans med personalen i vården lägger man upp en plan. Den kan se olika ut bland annat beroende på hur många cigaretter man röker per dag.

– Gå till vårdcentralen och säg att du behöver hjälp med att sluta röka. Du gör en enorm insats för din egen hälsa. I längden blir det också något gott för samhället, vården kring tobaksrelaterade sjukdomar kostar väldigt mycket pengar.

Fakta

  • Ålder: 51 år.
  • Bor: I Särö utanför Kungsbacka.
  • Familj: Make och två utflugna barn, 26 och 28 år.
  • Gör: Arbetar på bilfirma.

Läs mer om tecken på lungcancer

Författare till originaltexten är Kristina Lindh. Här bearbetad och omskriven till lättläst svenska.


Sidansvarig

Elsa Hedenström

Leg. sjuksköterska, sakkunnig palliativ vård elsa.hedenstrom@cancerfonden.se

Mer lättläst om cancer