Lättläst
Lättläst
På den här sidan berättar vi hur cancer kan påverka livet i vardagen. Det kan handla om att vara trött, att maten tappar smak och hur träning kan hjälpa för att orka med.

Människor med cancer kan bli extra trötta. De orkar inte lika mycket som tidigare. Det kan vara svårt att förklara för andra hur den här tröttheten känns.
Att man blir så trött beror på att man har en sjukdom. Men den beror också på behandlingarna man får. Den här tröttheten kallas fatigue.

Cancer kan förändra aptit, smak, lukt och hur mätt man känner sig när man har ätit. Men alla drabbas inte. Det beror på vilken typ av cancer man har, vilken behandling man får och i vilket stadium man är i sin behandling.
Om du har problem med maten kan du prata med din läkare eller kontaktsjuksköterska. De kan skicka dig till en dietist på sjukhuset eller vårdcentralen.
Om du har god aptit och äter som vanligt kan du följa råden om hälsosamma matvanor:

När man får cancer kan lusten och sex kännas långt borta. All energi och fokus går till sjukdomen. Olika personer reagerar på olika sätt.
Men även om det aldrig blir som förut, går det att hitta en ny relation till sin kropp.
Närheten till varandra kan bli starkare om ni kan prata om vad som är viktigt i relationen. Det är bra att testa sig fram till det som kan ge en känsla av att må bra sexuellt tillsammans.
Det är en helt ny situation som är fylld av många känslor och tankar. Därför är det viktigt att kunna prata med varandra. Både du och dina nära har rätt till stöd från sjukvården.

Cancerbehandlingar är ofta tuffa och de flesta behöver återhämta sig och få rehabilitering efteråt. Rehabilitering betyder att få hjälp att komma tillbaka till det liv man hade innan sjukdomen, så gott det går.
Personer som har fått cancer har rätt till olika sorters rehabilitering, beroende på vad han eller hon behöver.
Alla patienter som fått cancer har rätt till en kontaktsjuksköterska och en vårdplan anpassad efter just sina behov. Rehabiliteringen är en del av den vårdplanen.
Hittade du informationen du sökte?