Lättläst
Lättläst
Den här texten handlar om läkarbesök om du har sjukdomen cancer, eller om du misstänker att du har det. Men många av råden i texten är bra vid andra läkarbesök också.

När du kommer till läkaren frågar han eller hon först om tidigare sjukdomar du har haft. Läkaren ställer frågor om vilka symtom du har nu och hur sjukdomen har utvecklats.
Läkaren kan också fråga andra saker, till exempel om sjukdomar hos personer i din familj.
Sen undersöker läkaren dig genom att titta och känna på den del av kroppen du har problem med.
Skriv ner alla frågor på ett papper före besöket. Ta gärna med någon du känner, till exempel en vän.
Berätta om alla dina besvär för läkaren. Du ska till exempel berätta om du har känt dig orolig eller nedstämd, om du har varit trött eller haft svårt att sova, eller om du har varit mindre hungrig än vanligt. Berätta om du har ont, om du mår illa, om du har svårt att kissa eller bajsa, eller om du har haft problem vid sex.
Be läkaren visa på en teckning var din eventuella tumör sitter. Även andra problem som hör ihop med din sjukdom blir ofta lättare att förstå om läkaren ritar och berättar.
Berätta för läkaren om du använder någon annan medicin eller behandling. Det gäller även medicin och behandling som du inte har fått av sjukvården.
Be att läkaren sammanfattar informationen i slutet av samtalet. Skriv gärna vad läkaren säger. Du kan också be läkaren skriva en text till dig om det ni har pratat om.
Hittade du informationen du sökte?